Europeanen maken zich vergeleken met andere landen en werelddelen het meest zorgen over hun privacy. Ruim 62 procent zegt zich zorgen te maken ten opzichte van bijvoorbeeld 49 procent in Japan en 44 procent in de VS. Dat blijkt uit cijfers van het Ponemon Institute in opdracht van Trend Micro, specialist op het gebied van beveiligingssoftware.
Ongeveer de helft van de Europeanen zegt dat de laatste vijf jaar hun bezorgdheid over privacy is toegenomen. Ondanks de zorgen, hebben zij hun gedrag niet aangepast. Een op de twee is zelfs bereid om persoonlijke informatie te verkopen. 66 procent van de ondervraagden gaf aan dat de zorgen over privacy vooral voortkomen door de toename van het aantal mobiele apparaten. Daarnaast is iets meer dan de helft van de ondervraagden eerder slachtoffer geworden van een datalek. Voor 42 procent van de Europeanen wegen de voordelen van het internet niet op tegen de zorgen over hun privacy.
Over het algemeen zijn de ondervraagden meer bezorgd over de beveiliging van hun persoonlijke informatie dan over hun privacy. 77 procent zegt weinig controle te hebben over persoonlijke informatie. Ook is men nauwelijks bewust van alle gevoelige data die wordt verzameld. Zo geloven respondenten dat hun meest gevoelige informatie, zoals betaalinformatie (3 procent), geboortedatum (10 procent), school/werkgever (18 procent) en gezondheidsgegevens (21 procent) zelden wordt verzameld of gebruikt door bedrijven.
Maar ruim de helft begrijpt wel dat persoonlijke data erg waardevol is voor organisaties. En een op de twee is zelfs bereid om persoonlijke gegevens te verkopen aan een ‘betrouwbare partij’. Wachtwoorden zijn het meest waard (74 euro), gevolgd door gezondheidsinformatie (31 euro) en betaalgegevens (19 euro).