De vele vertraagde vluchten op Schiphol en de lange rijen bij de security checks komen volgens FNV Beveiliging doordat de luchthaven bezuinigt op de inzet van beveiligers. De vakbond adviseert reizigers ook de komende tijd rekening te houden met lange rijen en vertraging, omdat Schiphol structureel te weinig beveiligers laat inzetten.
Door de aanbesteding van het beveiligingswerk door Schiphol moet het werk goedkoper en met minder mensen worden verricht, meent de vakbond. Hiermee komen zowel de continuïteit van de vluchten, de veiligheid van de passagiers als de gezondheid van de beveiligers in het gedrang. “We zijn meer bezig met het in goede banen leiden van de grote mensenstroom dan met ons echte werk”, zegt G4S-beveiliger Simon Wever. Bij de controle van handbagage en het fouilleren van passagiers, dat door de beveiligingsbedrijven G4S en I-sec wordt gedaan, heeft men te maken met een enorme onderbezetting. Hierdoor kunnen niet genoeg beveiligers worden ingezet om de passagiersstroom te verwerken. In het paasweekend leidde een tekort aan beveiligers ook al tot lange rijen, waardoor veel reizigers hun vlucht misten.
De personele problemen komen volgens FNV voort uit de aanbesteding van het beveiligingswerk door Schiphol. De luchthaven laat de beveiligingsbedrijven elkaar beconcurreren op prijs en vooral de werknemers krijgen de rekening van deze race-to-the-bottom gepresenteerd. “Wij moeten met minder mensen veel meer werk doen”, zegt G4S-beveiliger Martine Verhoef. “In het afgelopen jaar hebben we al meerdere malen aan de bel getrokken bij onze werkgevers en bij Schiphol. Het feit dat er meer werk moet worden gedaan met minder mensen leidt tot langere statijden, lichamelijke klachten, kortere pauzes en roosters die het inplannen van vrije tijd onmogelijk maken. De druk die de aanbestedingsprocedure met zich meebrengt wordt volledig bij ons neergelegd en daar worden nu ook de passagiers de dupe van.”
Sinds het beveiligingswerk op Schiphol in 2003 is uitbesteed, is de werkdruk onder de beveiligers enorm toegenomen. De passagiersaantallen stijgen elk kwartaal maar het aantal beveiligers wordt minder. Schiphol laat beveiligingsbedrijven met elkaar concurreren op het aantal in te zetten beveiligers. Vanaf 3 juni gaat Schiphol werken met een nieuw security concept. “Schiphol gaat er daarin vanuit de beveiliging met 20 procent minder mensen te kunnen doen. In het aanbestedingsproces hebben de beveiligingsbedrijven hier vast op geanticipeerd en hebben ze geen nieuwe mensen meer aangenomen om met ingang van het nieuwe contract op 3 juni geen overbezetting te hebben”, zegt Marianne Jekkers van FNV Beveiliging. “De regelgeving rondom veiligheidsmaatregelen verandert voortdurend, het is de verantwoordelijkheid van de luchthaven om hier op in te kunnen spelen en dat gaat niet als je probeert om het werk met steeds minder mensen te doen.”
De beveiligers op de luchthaven zijn het zat en organiseren zich met ondersteuning van FNV Beveiliging om ervoor te zorgen dat zij worden gehoord. Zij zijn de professionals op de werkvloer en weten wat nodig is om hun werk goed te kunnen doen. Zij willen de veiligheid van de passagiers kunnen blijven garanderen en tegelijkertijd zorgen voor een goede doorstroom van passagiers.