Nederlandse banken hebben vorig jaar 17,3 miljoen euro schade geleden door fraude met betaalpassen, creditcards en internetbankieren. Dat is bijna de helft minder dan in 2013, toen die schade 33,3 miljoen euro bedroeg.
Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). In 2012 was de schadepost door fraude nog ruim tachtig miljoen euro. De halvering is vooral te danken aan maatregelen om skimming van bankpassen tegen te gaan, zoals de invoering van de EMV-chip op bankpassen en extra antiskimmingmaatregelen bij betaal- en geldautomaten. Ook de ‘geoblocking’ van bankpassen maakt het moeilijker voor criminelen om geld van rekeningen te halen via skimming.
De meeste schade lijden banken door fraude met internetbankieren, al halveerde die vorig jaar tot nog geen vijf miljoen euro ten opzichte van 2013. Banken kunnen malware beter en sneller detecteren. Phishing, waarbij mensen via namaaksites hun inloggegevens aan criminelen ‘geven’, komt nog wel veel voor. Vorig jaar was de schade daarvan bijna vier miljoen euro.
Een andere grote schadepost blijft die door gestolen of verloren bankpassen, ruim drie miljoen euro. Dat gaat nog steeds via de oude truc, criminelen kijken de pincode af en stelen vervolgens de pas. De banken willen dat tegengaan door op meer plekken contactloos betalen mogelijk te maken.