Het aantal overvallen op winkels blijft spectaculair dalen, meldt Detailhandel Nederland. De eerste acht maanden van dit jaar werden 232 winkeliers overvallen. Dat betekent een daling van ruim 20 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. “De trend die de afgelopen jaren is ingezet, blijft zich voortzetten en daar zijn we uiteraard heel erg blij mee”, zegt secretaris Winkelcriminaliteit Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.
Het is volgens Van Steeg goed te zien dat de intensievere samenwerking tussen politie en ondernemers blijft resulteren in positieve cijfers. Winkeliers investeren volgens hem veel in preventie. Bovendien wordt de pakkans door de politie steeds groter. “We blijven dan ook op deze voet doorgaan in onze strijd tegen overvallen, die zeer traumatiserend zijn voor winkeliers en hun medewerkers”, aldus de secretaris. De dalende trend begon in 2010. Dat jaar vonden nog 868 overvallen op winkels plaats. In 2011 gebeurde het nog 712 keer. In 2012 werden 630 winkeliers overvallen en vorig jaar gebeurde dat nog 422 keer.
Winkeliers hebben de afgelopen jaren flink in veiligheid geïnvesteerd. Niet alleen tegen overvallers, maar ook tegen winkeldiestal. Want ook die vormen een plaag voor de ondernemers. Er worden volgens Detailhandel Nederland kapitalen gestoken in apparatuur, artikelbeveiliging, toegangsystemen, alarmsystemen, apparatuur voor geldbehandeling, opleidingen en trainingen. Detaillisten nemen volgens Van Steeg hun verantwoordelijkheid en Detailhandel Nederland zal hen daar waar mogelijk bij ondersteunen.
De branchevereniging verwacht overigens wel dat ondanks de dalende cijfers de komende maanden weer een piek zal ontstaan in het aantal winkelovervallen. De zogenoemde ‘donkere dagen’ staan voor de deur en dan worden overvallers weer actiever. Vooral vanaf oktober als het weer vroeger donker wordt ’s avonds. Dan achten overvallers zich kansrijker en slaan ze weer vaker toe. Daarom start Detailhandel Nederland samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie en andere samenwerkingspartners de campagne ’Minder cash, wel zo veilig’. Hiermee worden consumenten opgeroepen om zoveel mogelijk te pinnen. Ook wordt daarmee een signaal afgegeven naar daders, dat het dom is een overval te plegen omdat er niets te halen is.
Detailhandel Nederland is de spreekbuis van 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van 96 miljard euro en biedt werk aan 700.000 mensen.