Winkeliers hebben het momenteel niet makkelijk. Of het nu gaat om filialen van landelijke winkelketens of het MKB: vrijwel overal in Nederland sluiten winkels de deuren. Soms tijdelijk, maar vaak ook definitief. Door de sterke concurrentie van online winkels zijn de hoge huren in winkelstraten niet meer op te brengen, met leegstand als gevolg. Klanten bezoeken de winkels wel om te kijken, maar dat betekent niet altijd dat zij ook komen om te kopen. Niet zelden worden begeerde artikelen later besteld op het internet. En draagt de fysieke winkel met de mogelijkheid om producten te zien, voelen en passen onbedoeld bij aan het succes van online shoppen.
Om daar verandering in te brengen proberen veel winkeliers een bezoek aan hun winkel zoveel mogelijk om te vormen tot een ‘beleving’ voor de klant. Als de klant eenmaal de eerste stap op de winkelvloer heeft gezet, is het zaak voor het personeel deze gelegenheid niet onbenut voorbij te laten gaan. De klant moet zich echt klant wanen, vriendelijk en deskundig met raad en daad worden bijgestaan, gevraagd en ongevraagd worden gewezen op bijbehorende artikelen en zich bij wijze van spreken schuldig voelen zonder aankoop de winkel weer te verlaten. Verkopen is een kunst die talent, kennis en ervaring vergt van medewerkers. Hoe de moderne techniek hen daarbij kan helpen, was het belangrijkste thema van de Dahua Solution Day over Smart Retail en Entrance Solutions in Zoetermeer.
Complete oplossingen
De dag werd afgetrapt door David Shen, directeur West-Europa bij Dahua Technology. Hij legde uit dat Dahua zich als fabrikant niet alleen toelegt op het ontwikkelen van producten, maar op complete geïntegreerde en intelligente oplossingen voor verticale marktsegmenten, waaronder de retailsector. Een overzicht van Smart Retail Solutions inclusief live demonstraties werd vervolgens gepresenteerd door Marc Sluiter, Business Development Manager, en Leon van der Willik, Technical Support bij Dahua.
Meer dan ooit zullen winkeliers moeten ‘uitblinken’ en zich kunnen onderscheiden van de concurrentie om klanten te trekken en behouden. Dat begint al met de locatie. Een goed bereikbare winkel in een veilige omgeving is aantrekkelijk voor klanten om te bezoeken. Minstens zo belangrijk is te weten wat klanten het meest interessant vinden. Waaraan besteden zij aandacht tijdens hun verblijf op de winkelvloer? Welke afdelingen worden het meest en het minst bezocht? Zijn artikelen goed vindbaar, lopen klanten direct op hun doel af? Zijn bezoekers te verleiden tot aankopen waarvoor zij niet in eerste instantie naar de winkel kwamen? Vragen die uiteraard persoonlijk aan iedere klant kunnen worden gesteld, maar veel waardevolle informatie is ook te herleiden uit de data die doorlopend wordt verzameld door de slimme oplossingen van Dahua Technology.
Stemming
De bewakingscamera’s kunnen bijvoorbeeld dankzij ingebouwde kunstmatige intelligentie inzicht geven in het aantal klanten per dag, week of maand, hun leeftijd en geslacht en de gemiddelde tijdsduur per klant per winkelbezoek. Ook is het mogelijk de looproutes van mensen door de winkel in kaart te brengen. Vanaf het moment dat personen de winkel binnenkomen tot het moment van afrekenen bij de kassa: niets blijft onopgemerkt. Zelfs de stemming van bezoekers is te bepalen: kijken zij verheugd, vragend of geïrriteerd vanwege lange rijen voor de kassa’s? Het levert nuttige informatie op die aanleiding kan zijn om op bepaalde tijdstippen de personeelssterkte aan te passen, een extra kassa te openen of de indeling van de winkelvloer te verbeteren. Zo kunnen producten die erg in trek zijn bezoekers lokken naar rustige afdelingen. De ervaring leert dat klanten zich niet graag als enige op een afdeling bevinden. Zodra er meer mensen zijn, volgen er vanzelf meer.
Het (intelligente) cameratoezicht in de winkel dient uiteraard in lijn te zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om de privacy van bezoekers te garanderen. “De ondernemer is verantwoordelijk voor de opgeslagen data en de verwerking daarvan. Er dient altijd een grondslag te zijn voor het verzamelen en verwerken van gegevens”, vertelde Leon van der Willik. “Zo kunnen bijvoorbeeld de looproutes van mensen over de winkelvloer worden vastgelegd en geanalyseerd om de winkel efficiënter te kunnen indelen. Daarvoor is het niet nodig personen te kunnen identificeren. Het inzetten van Smart Retail Solutions vereist niet per se dat persoonlijke data moet worden verzameld. Gezichtsherkenning is toepasbaar zonder te weten wie de personen in beeld zijn. De winkelier moet wel weten wat zijn systeem doet en kunnen aantonen wat er met de verzamelde data gebeurt.”
Aanbiedingen
Een voorbeeld van gezichtsherkenning waar ook de klant direct baat bij heeft, zijn de beeldschermen van Dahua die bij de ingang van de winkel kunnen worden opgehangen. Dergelijke monitoren worden vaak preventief gebruikt tegen winkeldiefstal. Iedereen die de winkel betreedt kan meteen zien dat daar videobewaking is. Maar de beeldschermen kunnen ook worden benut voor ‘smart advertising’. Hiermee zijn op basis van gezichtsherkenning doelgerichte aanbiedingen weer te geven voor verschillende doelgroepen. Vrouwen zien bijvoorbeeld een andere advertentie dan mannen. De Indoor Public View Monitor (PVM) LFH22-LAI200 van Dahua beschikt over een ingebouwde camera en kan beelden lokaal opslaan. In bijvoorbeeld de linkerbovenhoek van het scherm kunnen bezoekers zichzelf live zien lopen, terwijl aan de rechterkant specifieke aanbiedingen worden getoond.
Voor toezicht op de winkelvloer heeft Dahua onder andere de panoramische multisensor camera’s PDBW 5831-B360 ontwikkeld. Dit zijn vier apart instelbare camera’s in één behuizing. De camera’s zijn bij uitstek geschikt voor het bewaken van gangpaden in supermarkten of warenhuizen. Ook ideaal voor toepassing in de retail zijn de fisheye camera’s IPC-EW 5531-AS die 5 MP camerabeelden leveren en ‘smoked domes’, domecamera’s waarbij voor het publiek niet zichtbaar is in welke richting de camera kijkt. De IPC-HDW 8341X-3D is specifiek ontwikkeld om het aantal personen te tellen dat een virtuele lijn in het beeld passeert. Deze camera wordt doorgaans aan het plafond bij de entree geïnstalleerd.
Sweethearting
De HFW 8241X-3D camera’s kunnen automatisch detecteren of personen zich ophouden op een bepaalde locatie en tijdstip, zoals ’s avonds bij een geldautomaat als daar mensen geld aan het pinnen zijn. Op basis van gezichtsherkenning wordt dan vastgesteld dat dezelfde persoon zich meermaals op verschillende momenten in een omgeving bevindt. Gedrag dat kan wijzen op mogelijke criminele intenties. Ook wordt automatisch een pushmelding gestuurd naar een medewerker zodra iemand op straat of in de winkel valt, waarbij het mogelijk is een PTZ-camera aan te sturen voor gedetailleerde beelden. De slimme camera’s kunnen ook geweld detecteren. Ook dat gebeurt dan op basis van de manier waarop mensen bewegen, niet naar aanleiding van geregistreerd geluid. Wel is audiodetectie mogelijk waarbij een alarm wordt gegenereerd zodra een bepaald geluid wordt gedetecteerd. De thermische camera’s DH-TPC-BF2221 kunnen betrouwbaar vuur en rook detecteren en een automatische boodschap afspelen.
Door camera’s te integreren met kassasystemen, ontstaan nieuwe mogelijkheden om derving tegen te gaan. Denk aan het zogenoemde ‘sweethearting’, waarbij medewerkers achter de kassa onbetaald goederen laten meenemen door vrienden of familieleden door slechts één product aan te slaan of onterecht korting te geven. Ook kunnen fouten worden achterhaald door het verkeerd handmatig invoeren van barcodes. Voor grotere winkelbedrijven levert Dahua Technology complete dashboard-oplossingen op basis van de eigen DSS Pro video management software. Hiermee zijn continu de bedrijfsresultaten per filiaal te monitoren zoals het aantal verkochte producten, de actuele voorraad, het aantal bezoekers en de omzet per winkel per dag.
Entrance Solutions
Naast personen kunnen uiteraard ook voertuigen worden herkend. Dit maakt onder meer toegangscontrole mogelijk tot parkeergarages op basis van kentekenherkenning. De ANPR-camera’s met kunstmatige intelligentie kunnen doeltreffend zoeken naar bijvoorbeeld alle blauwe auto’s van een bepaald type of merk en onderscheid maken tussen voertuigen van medewerkers van het bedrijf die parkeren in de garage en bezoekers. De videointercom kan automatisch mededelingen weergeven voor bezoekers, zoals waar zij zich kunnen melden bij de receptie en een afscheidsboodschap bij de uitgang. Voor toegang tot gebouwen biedt Dahua de AI-deurstations met een 2MP camera die personen kan herkennen binnen een halve seconde tot een afstand van 0,3 tot twee meter. Dankzij het gebruik van wit licht is gezichtsherkenning ook’s avonds en bij sterke achtergrondverlichting mogelijk. Tot slot biedt gezichtsherkenning ook handsfree toegang voor medewerkers tot bijvoorbeeld het magazijn.
BEVEILIGING editie juni-juli 2019