8K resolutie, smart analytics, kunstmatige intelligentie, ultra low light camera’s, meer thermische camera’s, cloud CCTV en de introductie van 5G. Wat zijn volgens industry leaders de voornaamste trends en ontwikkelingen in 2021 voor de beveiligingsbranche?
Philippe Kubbinga, Regional Director Middle Europe van Axis Communications: “We zien een beweging naar horizontale integratie tussen de server, cloud en edge, en we verwachten dat services niet meer voor één omgeving, maar voor alle drie worden ontworpen om alle voordelen ervan te kunnen benutten. Daarnaast is er al enige tijd veel te doen om AI, maar nu machine learning en deep learning breed worden toegepast in bewakingstechnologie, verwachten we dat de gevolgen van het gebruik ervan een belangrijke rol zullen spelen in 2021. Ook vertrouwen en cybersecurity blijven bovenaan de agenda: transparantie rond technologie en gegevensbeheer, en het waarborgen van persoonlijke privacy, worden belangrijke uitdagingen. Tot slot zal duurzaamheid, na een jaar vol onzekerheid, weer een topprioriteit worden. Productkwaliteit, levenscyclusbeheer en materiaalgebruik worden belangrijke overwegingen.”
Analytics zoals people counting, face mask en loitering detection dragen bij aan controle van naleving van coronamaatregelen. De interesse in intelligente videobewaking groeit snel. Zijn bestaande camera’s en recorders hier doorgaans voor geschikt, qua vereiste resolutie, bandbreedte en beheersoftware? Hoe kunnen ondernemers het beste snel beginnen (gelet op de coronacrisis) om het systeem later verder uit te breiden met meer functionaliteit?
“We zien veel slimme, veilige videobewakingsoplossingen met een focus op het ‘nieuwe normaal’, maar het is belangrijk om als ondernemer eerst te inventariseren waar je echt behoefte aan hebt. Wil je registreren hoeveel bezoekers je winkel of gebouw binnenkomen en verlaten, zodat je automatisch een overzicht hebt van het totale aantal bezoekers? Wil je dit kunnen koppelen aan een omroep- of narrowcastingsysteem? Of zoek je functionaliteiten die je informatie geven over mensenstromen, de doorgebrachte tijd in bepaalde zones of helpen met wachtrijbeheer bij kassa’s of servicebalies? Er kan dus heel veel, maar er is geen ‘one size fits all’-oplossing en later uitbreiden kan altijd. Ons uitgangspunt is om ondernemers innovatieve en betrouwbare oplossingen te bieden die de veiligheid verhogen en leiden tot maximale bedrijfsprestaties en operationele efficiëntie. Zo haal je het maximale uit je investering, ook in tijden waarin straks geen coronamaatregelen meer nodig zijn.”
Cybersecurity is als vanzelfsprekend een belangrijk aandachtspunt bij videobewaking. Apparatuur wordt ‘out of the box’ steeds veiliger geleverd en fabrikanten publiceren ‘hardening guides’ om installateurs en eindgebruikers te helpen. Blijft de mens ook in 2021 de zwakste schakel of zullen geautomatiseerde beveiligingsprocessen (op basis van AI en logging) deze risicofactor reduceren of zelfs helemaal uitsluiten?
“In ieder systeem zitten kwetsbaarheden, er bestaat geen oplossing die volledig vrij is van zwaktes of dreigingsrisco’s. Helaas zijn deze dreigingen niet in één categorie onder te brengen. Ze verschillen van elkaar qua complexiteit en impact. Zeer complexe aanvallen met de grootste impact op bedrijven en hun klanten krijgen vaak de meeste media-aandacht, maar deze zijn niet altijd de meest voorkomende. De dreigingen waarover organisaties zich het meest zorgen moeten maken, zijn veel vaker het gevolg van protocolfouten en zogenaamd ‘opzettelijk of onopzettelijk misbruik van het systeem’. Het is cruciaal dat medewerkers zich bewust worden van hoe aanvallen er kunnen uitzien en wat de potentiële impact is van het niet naleven van beveiligingsrichtlijnen. Een gelaagde aanpak die berust op gedegen trainingen op het gebied van cyberbewustzijn en best practice-richtlijnen blijft dan ook belangrijk.”