De Consumentenbond heeft afgelopen jaar tweeduizend malafide webwinkels opgespoord. Hiervan zijn 850 websites via de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) offline gehaald. De webwinkels verkochten zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten, die in werkelijkheid nep of namaak waren, of niet geleverd werden.
Naast de negentigduizend bonafide webwinkels op de Nederlandse markt zijn er naar schatting 25.000 tot 35.000 onbetrouwbare webshops. Deze bieden vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken. Dit vaak tegen ogenschijnlijk lage prijzen.
De nepwinkels maakten in de meeste gevallen gebruik van oude, vrijgekomen domeinnamen die ze opkopen. Daardoor komen ze voor in de zoekresultaten van Google en duiken dus makkelijk op als consumenten bepaalde producten zoeken.
Het gros van de verdachte sites stond geregistreerd bij slechts vier hostingpartijen. Volgens de Consumentenbond worden duizenden mensen jaarlijks de dupe van nepwinkels.