De afvoer van rook en warmte krijgt niet altijd de aandacht die het verdient, waardoor de schade door branden hoger kan uitvallen. Afgelopen week bleek de rookontwikkeling groot bij een brand in een parkeergarage in Alkmaar. De sectie Rookbeheersingssystemen (RBS), onderdeel van Federatie Veilig Nederland, onderstreept daarom het belang van een adequate afvoer.
In de Singelgarage in Alkmaar ontstond brand in een auto. De impact hiervan was aanzienlijk, zowel met betrekking tot de overlast voor omliggende bewoners, de bezoekers aan het ziekenhuis als de materiële schade. De brandweer had uren nodig om de brand onder controle te krijgen, terwijl er maar twee auto’s hebben gebrand. In de parkeergarage stonden 150 auto’s. Door de rook en de hitte hebben wel veel meer voertuigen schade opgelopen.
In de verslaglegging over deze brand werd veelal gemeld dat de rookontwikkeling het probleem is. De leden van de sectie Rookbeheersingssystemen (RBS) van de Federatie Veilig Nederland menen dat een nuance hier op zijn plaats is. De rookontwikkeling is een feit bij een autobrand, stellen zij. Het probleem is dat die rook niet adequaat wordt afgevoerd. In de Singelgarage is in 1998 een ventilatiesysteem geïnstalleerd dat zorgt voor de afvoer van de uitlaatgassen van de auto’s. Het afvoeren van rook bij brand was destijds nog niet aan de orde en daar is het systeem ook niet voor ontworpen. Anno 2020 weten we dat het positieve effect van het afvoeren van rook en warmte een enorm groot verschil kan maken, aldus de leden van de sectie. De eeuwenoude techniek van de schoorsteen, aangevuld met moderne kennis en techniek biedt de oplossing om de rook bij brand in een parkeergarage doeltreffend af te voeren.
De moderne schoorsteen, de afvoerschacht, heeft hittebestendige ventilatoren die de afvoer van rook en warmte garanderen. Met behulp van deze afvoerventilatoren en ventilatoren die richting geven aan de luchtstroom wordt de rook gedwongen via de afvoerschacht de ruimte te verlaten. Het probleem van geen zicht in de garage en het niet kunnen lokaliseren van de brandhaard is hiermee weg te nemen. Hierdoor kan het bestrijdingsplan van de brandweer snel en met veel minder risico ingezet worden, aldus de sectieleden. Het signaleren van een brandende (elektrische) auto en het voorbereiden van de aanpak voor het blussen en/of weghalen van de auto wordt door het wegnemen van de rookontwikkeling mogelijk gemaakt. De inzet van een blusrobot heeft bewezen dat bij het creëren van zicht in de garage de brand veel sneller geblust kan worden.
Wanneer het ventilatiesysteem de warme rook vanaf het begin van de brand had afgevoerd, had het blussen eerder gestart kunnen worden. Dit had minder schade, minder maatschappelijke en sociale ontwrichting en minder gevaar voor de mensen van de brandweer opgeleverd. Een oplossing waarbij een rook- en warmteafvoersysteem (RWA) gecombineerd wordt met een sprinklerinstallatie zou de brandveiligheid nog verder verhogen.
De leden van de sectie Rookbeheersingssystemen benadrukken het belang van een rookafvoersysteem en om ervoor te zorgen dat de rook weg is, zodat de brandweer kan zien wat er aan de hand is en zij de situatie snel onder controle hebben, waardoor de gevolgen beperkt blijven.
Klik hier voor meer informatie.