De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een supermarkt gewaarschuwd vanwege de inzet van gezichtsherkenning. Hoewel het systeem voor gezichtsherkenning sinds december 2019 uit staat, had de supermarkt de wens het weer in te schakelen.
De supermarkt maakte naar eigen zeggen gebruik van gezichtsherkenning om winkelbezoekers en personeel te beschermen, en winkeldiefstal tegen te gaan. Het systeem was gekoppeld aan bewakingscamera’s bij de ingang van de winkel.
Zo werd het gezicht van iedereen die de winkel binnenstapte geregistreerd en vergeleken met een databank met gezichten van mensen die eerder een winkelverbod kregen. De gezichten van mensen zonder winkelverbod werden na enkele seconden gewist.
Na signalen uit de media vroeg de AP begin december 2019 informatie op bij de eigenaar van de supermarkt. Enkele dagen later schakelde de supermarkt het systeem voor gezichtsherkenning uit. Maar in de aan de AP geleverde documenten schrijft de ondernemer dat hij de wens heeft het systeem weer in te schakelen.
Streepjescodes
“Het mag niet gebeuren dat deze supermarkt, of een andere winkel in Nederland, zomaar gezichtsherkenning inzet”, zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. “In de meeste gevallen is het gebruik van deze techniek buiten de huiselijke sfeer dan ook verboden. En dat is niet voor niets.”
“Gezichtsherkenning maakt van ons wandelende streepjescodes”, zegt Verdier. “Elke keer als jij een winkel, stadion of evenementenhal met gezichtsherkenning binnenstapt, scant dat systeem jouw gezicht. Zonder dat te vragen. Door jouw gezicht in een zoekmachine te stoppen, zou zo’n systeem bovendien zo jouw gezicht kunnen koppelen aan je naam en andere gegevens. Bijvoorbeeld via een profiel op sociale media.”
“Zo’n systeem kan vervolgens bepalen wat het met die streepjescode moet. Ben jij een verdachte? Ben jij interessant als klant? En is het waardevol jouw koopgedrag in de gaten te houden om een profiel van te maken? Hangen we het land vol met gezichtsherkenningscamera’s, dan zijn we allemaal continu te volgen.”