Uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat het aantal voertuigdiefstallen in 2015 met 4,8 procent daalde ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarmee kwam het totaal met 29.218 voor het eerst in jaren onder de dertigduizend.
Diefstal van het aantal gestolen personenauto’s daalde ten opzichte van 2014 met 5,8 procent naar 10.091 auto’s. Andere opvallende dalingen betroffen de lichte bedrijfswagens (-20,5 procent), zware bedrijfswagens (-31 procent) en aanhangwagens/caravans/opleggers (-21 procent). Het aantal gestolen brom- en snorfietsen schommelt al jaren om hetzelfde aantal. Afgelopen jaar is het aantal gestolen motorfietsen met ruim 5 procent gestegen.
Met name de daling van het aantal gestolen jonge auto’s (-14 procent) is markant. Voor een deel kan dit worden verklaard door het feit dat in jongere auto’s betere alarmsystemen worden gemonteerd. Daardoor is het voor autodieven moeilijker deze onopgemerkt te openen en de software te kraken. AVc-directeur Titus Visser: “Dat betekent niet dat we achterover gaan zitten. Het dievengilde richt zich nu meer op personenauto’s van vier tot acht jaar oud. Het aantal diefstallen binnen deze categorie is met 16 procent toegenomen. In algemene zin raden wij autobezitters aan zich te laten informeren over het diefstalrisico van hun auto. Op basis daarvan kunnen zij een betere beveiliging van hun auto te overwegen.”
Opvallend is dat personenauto’s ouder dan acht jaar minder in trek zijn. De dalende trend van voorgaande jaren heeft zich bij deze categorie voortgezet.
Ondanks dat het aantal gestolen voertuigen daalt, toont het terugvindpercentage ook een dalende trend. Het aan deel teruggevonden gestolen personenauto’s daalde van 39,6 procent naar 37,4 procent. De samenwerkende partijen richten zich naast de preventie dan ook in toenemende mate op het vergroten van het aandeel auto’s dat weer wordt teruggevonden. Daarbij wordt onder meer geïnvesteerd in de toepassing van systemen die de auto na diefstal traceerbaar maken en een versterking van de opsporing.
Visser: “Gelukkig hebben we in Nederland op het thema voertuigcriminaliteit een zeer hechte samenwerking tussen overheid, branche en verzekeraars waardoor we in staat zijn hier paal en perk aan te stellen.”