Banken gaan slachtoffers van ‘spoofing’ vaker compenseren. Daarover zijn afspraken gemaakt tussen het ministerie van Financiën en de vier grote banken, ABN Amro, ING, Rabobank en De Volksbank (SNS).
Bij spoofing worden slachtoffers benaderd door criminelen met een vervalst telefoonnummer van de bank. De criminelen beweren dat er ‘verdachte activiteiten’ zijn met de bankrekening en dat het slachtoffer het geld moet ‘veiligstellen’. In werkelijkheid wordt het geld overgemaakt op een rekening van de criminelen. Slachtoffers zijn hun geld kwijt.
Volgens het ministerie van Financiën wordt deze vorm van oplichting steeds populairder, aldus de NOS. Spoofing werd tot nu toe niet gecompenseerd door banken, omdat de klant zelf de beslissing heeft genomen om geld over te maken.
Vertrouwen
Na Kamervragen besloot minister Hoekstra in overleg te gaan met de banken, ook omdat het het vertrouwen in banken en in het digitale betalingsverkeer ondermijnt.
Er moet aantoonbaar en overtuigend sprake zijn van misbruik van de naam of telefoonnummer van de eigen bank. Op de tweede plaats moet het slachtoffer aangifte bij de politie hebben gedaan en moet hij of zij de bank een kopie van het proces-verbaal van de aangifte verstrekken.