De ongeveer tweehonderd beveiligers die voor G4S met een 0-uren-contract op Schiphol werken zijn een protestactie begonnen vanwege de manier waarop zij behandeld worden door hun werkgever. “We moeten bedelen om diensten en ze blijven maar mensen aannemen”, aldus een van de medewerkers.
Hoewel de luchthaven nog steeds groeit, klagen de beveiligers daar weinig profijt van te ondervinden. Donderdag trokken zij in een protestmars naar het hoofdkantoor om zich bij de directie te beklagen. In een petitie stelden de beveiligers eisen, waaronder goede communicatie, inkomenszekerheid en het recht op een privéleven.
Ook de werknemers met een vast contract zijn niet tevreden: “We hebben amper vrije dagen, terwijl de flexibele krachten staan te springen om gaten op te vullen. Toch gebeurt dat niet.” In Het Parool vertelde Leon Bastra van G4S: “Contractueel zijn we verplicht minimaal vier diensten per maand te draaien, maar collega’s hebben mails ontvangen met daarin de boodschap dat ze een waarschuwing kunnen verwachten als ze niet meer dan vier diensten per maand intekenen. Dit zorgt natuurlijk voor scheve gezichten en draagt bij aan de toch al beroerde sfeer waar we dagelijks mee te maken hebben.”
Afroepkrachten zijn volgens G4S directeur Aviation Security Theo van den Hoek heel belangrijk. “Het is heel vervelend dat dit gebeurt. We moeten als bedrijf 24 uur per dag, zeven dagen per week leveren. Daar gaat een ongelooflijke planning aan vooraf. Aan ons de taak de petitie goed te bekijken en zo snel mogelijk met een oplossing te komen die voor beide partijen afdoende is.”
Schiphol is op het moment bezig de beveiliging volledig te centraliseren, waardoor vanaf volgend jaar aanzienlijk minder beveiligers nodig zullen zijn. Bovendien start dit jaar de nieuwe aanbesteding, wat voor leveranciers extra spanning met zich meebrengt.