Het brandverloop bij elektrische auto’s is anders dan bij conventionele voertuigen. De brand ontwikkelt zich trager, ontsteekt steeds opnieuw en laat pieken zien in de hittestraling.
Volgens Nils Rosmuller, lector Energie- en Transportveiligheid van het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV), is er nog te weinig bekend over de kans op voertuigbranden bij elektrische auto’s om daarover betrouwbare uitspraken te doen. Wel is al meer duidelijk over de gevolgen van branden van deze auto’s. “Er komen meer brandbare en giftige gassen vrij”, zegt Rosmuller in het magazine Vereniging Eigen Huis.
Door de aard van de batterij moeten elektrische auto’s die in brand vliegen langdurig met veel water gekoeld worden. De vraag is of dat in een parkeergarage kan, en of een brandend voertuig kan worden afgevoerd naar een plek waar dat wel kan.
Mijlenver achter
Rosmuller: “De bestrijding is door deze risico’s veel complexer, vooral in een ondergrondse parkeergarage. Vaak zal brandbestrijding beperkt of niet mogelijk zijn.” En daar ligt vooral de zorg. Rosmuller: “De wet- en regelgeving omtrent de brandveiligheid van parkeergarages loopt mijlenver achter op de ontwikkeling van het wagenpark in Nederland.”
Klik hier voor meer informatie.