Het parkeren en opladen van elektrische voertuigen in parkeergarages brengt specifieke risico’s met zich mee. Deze voertuigen gebruiken vaak lithium-ion-batterijen als energieopslag en branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen.
Daarnaast komen bij brandende lithum-ion-batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Reden voor de brandweer om aanbevelingen te publiceren voor het beperken van en omgaan met de brandveiligheidsrisico’s in parkeergarages. “De specifieke risico’s dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden”, aldus lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.
Omdat de ontwikkeling relatief nieuw is, zijn er nog geen richtlijnen of regelgeving waaraan parkeergarages in het geval van elektrische voertuigen en laadpunten moeten voldoen. “Toch kun je wel degelijk brandpreventieve en repressieve maatregelen nemen die de brandveiligheid in parkeergarages aanzienlijk verbeteren. In de publicatie hebben we kennis uit (inter)nationaal literatuuronderzoek vertaald naar bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en repressieve veiligheidsmaatregelen voor verschillende typen parkeergarages”, zegt Rosmuller.
De publicatie is bedoeld voor brandveiligheidsadviseurs en incidentbestrijders van veiligheidsregio’s, maar is ook relevant voor andere partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling, de realisatie en het beheer van parkeergarages.
Klik hier voor meer informatie.