Het parkeren en opladen van elektrisch aangedreven voertuigen in garages brengt specifieke veiligheidsaspecten met zich mee. Het IFV komt met een geactualiseerde versie van de publicatie ‘Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen’. Deze publicatie geeft de brandweer handvatten voor het beperken van en omgaan met deze veiligheidsaspecten.
De vernieuwde versie is onder andere uitgebreid met actuele resultaten van recent uitgevoerd onderzoek en te verwachten toekomstige regelgeving voor parkeergarages. Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion-batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen.
Daarnaast komen bij brandende lithum-ion-batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: “Deze risico’s dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden.”
Geen richtlijnen
Omdat de ontwikkeling relatief nieuw is, zijn er ook nog geen richtlijnen of regelgeving waaraan parkeergarages in het geval van elektrische voertuigen en laadpunten moeten voldoen. “Toch kun je wel degelijk brandpreventieve en repressieve maatregelen nemen die de brandveiligheid in parkeergarages aanzienlijk verbeteren. Op deze manier is veilig parkeren en laden van elektrisch aangedreven voertuigen mogelijk. In onze publicatie hebben we kennis uit (inter)nationaal literatuuronderzoek vertaald naar bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en repressieve veiligheidsmaatregelen voor verschillende typen parkeergarages”, aldus Rosmuller.