De Europese Commissie onderzoekt een totaalverbod op blusschuim dat PFAS bevat. Nieuwe regelgeving over de hoeveelheid PFAS die grond mag bevatten, legde de bouwsector eind vorig jaar al deels stil. Nu maakt de brandweer zich zorgen, want blusschuim bevat vaak het giftige en niet afbreekbare PFAS.
Fluor-koolstofverbindingen (PFAS) zorgen ervoor dat het schuim schuimt, beter uitvloeit en dampen onderdrukt, meldt de NOS. Het is lange tijd bekend dat dit schuim slecht is voor het milieu, onder meer omdat het in het grondwater terechtkomt. Er wordt daarom al getest met PFAS-vrij schuim. Op het oefenterrein van een raffinaderij in de Europoort testte de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam vorige week voor het eerst een nieuwe brandweerwagen, die zowel PFAS-houdend als PFAS-vrij blusschuim bevat.
De meeste ‘gewone’ branden zijn met water of blusschuim zonder PFAS-schuim te blussen. Voor het bestrijden van grote chemische tankbranden is er nog geen goed alternatief voor blusschuim met PFAS. Als er bijvoorbeeld een grote tank in de Rotterdamse haven in brand vliegt, moet er snel geblust worden. Dat gebeurt nu met PFAS-houdend blusschuim dat een effectieve film over vlammen legt.
De brandweer van Schiphol schakelt de komende maanden helemaal over op PFAS-vrij blusschuim. De brandweer krijgt hiervoor dertien nieuwe brandweerwagens. Waar PFAS-houdend blusschuim een film over de brandende vloeistof legt, bestaat het nieuwe schuim uit een deken van luchtbelletjes.