Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) krijgt vrijwel dagelijks meldingen van slachtoffers van malafide slotenmakers. Deze zeggen dat niet alleen slecht werk voor te veel geld is geleverd, maar de malafide slotenmakers voeren bij pinbetalingen ook te hoge bedragen in.
De slachtoffers komen dikwijls via Google op de websites van de malafide slotenmakers. Deze blijken vaak bijkomende kosten te rekenen. Vaak wordt uiteindelijk wel betaald, omdat de slachtoffers zich geïntimideerd voelden.
Achteraf blijkt dan regelmatig dat het betaalde bedrag hoger is dan gedacht. “We hebben gemerkt dat slotenmakers bij een bedrag van bijvoorbeeld 875 euro op het pinautomaat een cijfertje toevoegen”, zegt Susanne Schat, adviseur Woninginbraken bij het CCV. “Vervolgens toont het beeldscherm van het apparaat 1.875 euro. Pas wanneer dat bedrag uit beeld is, geeft de slotenmaker het apparaat aan de klant om de pincode in te toetsen. Klanten hebben vaak pas dagen later in de gaten dat er een hoger bedrag van hun rekening is afgeschreven. Op elke poging om contact op te nemen met het bedrijf, krijgt de klant nul op rekest.”
Het is lastig aan te geven hoeveel slachtoffers exact de dupe zijn van malafide slotenmakers. Sinds april registreert het CCV de meldingen. “Gemiddeld komt er bij het CCV iedere dag een melding binnen van een dergelijke oplichtingszaak”, vertelt Schat.
Klik hier voor meer informatie.