Het beleid om Nederlandse koopvaardijschepen alleen door mariniers te laten beschermen tegen piraterij is te traag, te duur en inflexibel. In een rapport concludeert instituut Clingendael dat Nederlandse koopvaardijschepen ook particuliere beveiligers moeten kunnen meenemen.
Volgens Clingendael schaadt Nederland de eigen koopvaardij door het verbod op particuliere beveiligers in stand te houden. Nederland is vrijwel het enige land in Europa dat vasthoudt aan het ‘geweldsmonopolie van de overheid’, aldus het rapport.
Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de Nederlandse koopvaardijschepen zonder bescherming van de marine door piratengebied vaart. Redenen hiervoor zijn het niet voor bescherming in aanmerking komen, deze te laat hebben aangevraagd of te duur vinden. Het rapport meldt verder dat de regulering van private beveiligers de laatste jaren sterk is verbeterd.
Nederlandse militairen dragen op twee manieren bij aan piraterijbestrijding. Fregatten varen voor de kust van Somalië, dinsdag nog hield Hr. Ms. De Ruyter negen vermoedelijke piraten aan op zee. Daarnaast zijn er mariniers beschikbaar om individuele schepen te beschermen.