De werkdruk van beveiligers op luchthaven Schiphol gaat in hoog tempo alle perken te buiten, stelt vakbond CNV Vakmensen. “Het werk van de beveiligers op de M-pier is eigenlijk besmettelijk en amper vol te houden. De combinatie corona en passagiershausse maken het geheel praktisch onwerkbaar en de werkdruk ontoelaatbaar hoog”, aldus bestuurder Erik Maas.
Maas verbaast zich over het feit dat Schiphol zegt niet te weten van problemen onder de beveiligers. Volgens hem hebben zich in de voorbije weken veel beveiligers op de M-pier zich gemeld bij de bond. “Vanwege de coronamaatregelen moeten er extra handelingen worden verricht, waardoor wachttijden ontstaan. Die groep wachtende reizigers klontert min of meer samen waardoor onderling afstand houden op anderhalve meter vaak al niet lukt. Maar dus ook de beveiligers worden als het ware omcirkeld door de reizigers.”
Al te bar vindt Maas het dat Schiphol nota bene met grote displayborden de reizigers maant dichterbij elkaar te gaan staan. “De luchthaven drijft de mensen als schapen bijeen, terwijl ze juist ‘verspreid in de wei’ zouden moeten staan! Om de Delta-variant van het coronavirus zo weinig mogelijk kans te bieden.”
X-ray
Maas heeft de luchthaven dringend verzocht het zogenoemde remote-X-ray versneld in te voeren. Hierbij kan de beveiliger op afstand het röntgenbeeld scannen van de passagier in de scanner. Maas: “Bovendien zíttend, in plaats van de hele shift staande te moeten afhandelen. Mijn leden melden dat ze letterlijk doodmoe worden van het de hele dag moeten staan. Schiphol moet daarom de zogenoemde sta-steunen weer herplaatsen totdat die scan-op-afstand is geregeld. Ze waren er wel, maar vermoedelijk door defecten allemaal verdwenen.”
Vanwege de reizigersdrukte is de anderhalve meterregel een probleem aan het worden in de vertrekhal. Erik Maas: “Reizigers klonteren samen. Maar de beveiligers krijgen van Schiphol-managers opdracht om dóór te werken. CNV Vakmensen wil dat Schiphol die aanpak omdraait. Niet dóórwerken maar juist pauzeren. Pauzeren totdat iedereen weer de afstandsregels respecteert. Er is immers nog altijd besmettingsgevaar.”