Beveiligers op Schiphol moeten op drukke momenten direct kunnen rekenen op bijstand van de Koninklijke Marechaussee. CNV Vakmensen zegt zorgwekkende signalen te krijgen van beveiligers op de luchthaven.
“Het is echt wachten op ongelukken. We vinden dat er bij de securitycheck standaard marechaussee aanwezig moet zijn op de piekmomenten”, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.
In de vertrekhallen lopen de spanningen soms hoog op, met grote aantallen passagiers die lang in de rij moeten staan en vrezen door de drukte hun vlucht te zullen missen. Vooral op sommige avonden kan dat tot gevaarlijke situaties leiden, hoort Maas van de beveiligers. “Er zijn vooral ’s avonds te weinig beveiligingsteams ingepland, veel securitylanes sluiten rond 20.00 uur. Passagiers zien de beveiligers vertrekken, zijn bang dat ze hun vlucht missen en raken dan al snel verhit.”
Marechaussee
Om ongelukken te voorkomen, pleit CNV Vakmensen voor een paar snelle maatregelen. Maas: “Er moeten ’s avonds meer ploegen worden ingepland die een wat latere diensttijd hebben. Op de kritieke momenten, bijvoorbeeld bij het sluiten van lanes, moet de marechaussee standaard paraat zijn om zonodig op te treden en te de-escaleren. En we willen dat er portofoons beschikbaar zijn om direct hulp in te roepen. Het gaat nu via te veel schakels, dat zorgt voor extra risico’s.”
De vakbonden hebben woensdag opnieuw overleg met Schiphol over het personeelstekort en de noodzaak van betere arbeidsvoorwaarden. Eerder pleitte CNV Vakmensen al voor een arbeidsmarkt toeslag. Maas: “Het is voor iedereen duidelijk dat Schiphol een groot probleem heeft, overigens ook veroorzaakt door eigen toedoen. Jarenlang was het een race naar de bodem, waarbij beveiligingsbedrijven in een keiharde concurrentie tegen elkaar zijn uitgespeeld. De boemerang komt nu bij Schiphol terug en dat doet zeer. Het roer moet nu echt om. We hopen als vakbonden snel met Schiphol tot een akkoord te komen over veel betere arbeidsvoorwaarden. Het moet weer leuk worden om op Schiphol te werken.”