Banken zouden schade door spoofing moeten vergoeden, vindt de Consumentenbond. De SP, gesteund door PvdA, VVD, CDA, GroenLinks, CU en D66, heeft minister Hoekstra (Financiën) in een motie opgeroepen de banken te bewegen deze vorm van bankfraude te vergoeden.
De Consumentenbond vindt dat de banken dit in hun voorwaarden moeten aanpassen en ging daarover de afgelopen maanden met verschillende banken in gesprek. Tot nu toe zonder resultaat. De Consumentenbond hoopt dat de branche onder politieke druk nu wel in beweging komt.
Bij spoofing doen criminelen zich voor als medewerker van een bank en bellen consumenten. Dit gebeurt met een ‘gespoofd’ telefoonnummer, dat van de bank lijkt te zijn. De beller meldt dat er ‘verdachte activiteiten’ zijn waargenomen rond de rekening van de klant. Die kan zijn (spaar)geld veiligstellen door het tijdelijk over te zetten naar een ‘kluisrekening’. In werkelijkheid is dit een rekening van de oplichter.
Voorwaarden
Honderden consumenten raakten door spoofing tienduizenden euro’s kwijt. Slachtoffers klopten vaak tevergeefs aan bij hun bank. Die wijst in de voorwaarden naar de wet. Daarin staat dat als de klant zelf het geld overmaakt, de bank de schade niet hoeft te vergoeden.
“Pure nonsens”, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “Deze criminelen leiden consumenten heel geraffineerd om de tuin. Die denken echt met hun bank te maken te hebben. Je kunt hen dat niet kwalijk nemen. De bank heeft een zorgplicht en moet compenseren.”
Een meerderheid van de Tweede Kamer is het daarmee eens en roept minister Hoekstra op om de banken te bewegen om wel te compenseren. Molenaar: “De banken krijgen hiermee een duidelijk signaal van de politiek: compenseer de schade of er volgen wettelijke maatregelen.”