De advocatenorde kreeg bericht van een strafrechtadvocaat die zei dat een telefoongesprek met een cliënt in de gevangenis was opgenomen en afgeluisterd. Meteen daarna werd de telefoonprovider voor gevangenissen Telio en de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) ingelicht. Gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn namelijk altijd vertrouwelijk.
Normaliter worden de telefoongesprekken van gevangenen altijd opgenomen, zodat ze geen criminele handelingen kunnen verrichten vanuit hun cel. Maar als gedetineerden bellen met hun advocaat wordt het nummer van de advocaat softwarematig herkend, waarna de opnameapparatuur wordt uitgeschakeld. Na een intern onderzoek bleek dat door een softwarefout gesprekken met advocaten van wie de nummers vaker in het nummerherkenningsbestand voorkwamen alsnog ‘gewoon’ werden opgenomen.
Maandag werd de programmeerfout ontdekt. De onterecht opgenomen gesprekken zouden inmiddels door Telio zijn gewist. Over de periode tussen 2013 tot 2017 zijn nog geen gegevens bekend.