Auto’s krijgen vanaf volgend jaar een systeem dat bij een ernstig ongeval automatisch de hulpdiensten oproept. Het Europees Parlement in Straatsburg stemde in met het zogenoemde eCall-systeem. Voorstanders wijzen erop dat het apparaat, dat automatisch 112 alarmeert en de locatie doorgeeft, levens gaat redden. Maar er zijn ook tegenstanders.
Het systeem is een groot voordeel als iemand bijvoorbeeld in het buitenland in een dunbevolkt gebied tegen een boom rijdt en er geen getuigen zijn, aldus CDA-Europarlementariër Wim van de Camp. Tegenstanders stellen daarentegen dat eCall nauwelijks bijdraagt aan de verkeersveiligheid en de privacy bedreigt. De SP spreekt zelfs over een spionnenkastje. “Je kunt het systeem niet uitschakelen”, zegt SP-Europarlementariër Dennis de Jong.
Ook D66 is tegen het verplicht inbouwen en spreekt over een forse inbreuk op de privacy. “Autobezitters moeten het systeem aan of uit kunnen zetten wanneer zij dat willen”, aldus Europees parlementariër Sophie in ’t Veld. Het noodoproepsysteem moet vanaf oktober 2015 in alle nieuwe personenauto’s en lichte bestelauto’s komen. Het zit nu al in de sommige dure modellen. Brussel schat dat door eCall jaarlijks 2500 levens kunnen worden gered.
In 2012 veroorzaakten verkeersongevallen in de Europese Unie 28.000 doden en 1,5 miljoen gewonden. Het eCall-systeem belt via speciale technologie het alarmnummer 112 en waarschuwt hulpdiensten automatisch bij ernstige verkeersongevallen. Het geeft de exacte locatie door en helpt hen sneller ter plaatse te zijn. Zo worden levens gered, de ernst van de verwondingen verminderd en de kosten als gevolg van files lager, aldus de voorstanders. Wanneer een ongeluk de eCall activeert, worden de verzonden gegevens beperkt tot de aard van het ongeval, de voertuigklasse, het type gebruikte brandstof, het tijdstip van het ongeval, de exacte locatie van het voertuig, de richting van het reizen en het aantal vastgemaakte veiligheidsgordels.
Uit schattingen van de Commissie blijkt dat eCall-apparaten rond de honderd euro per stuk gaan kosten wanneer ze in alle voertuigen geïnstalleerd worden. Parlementariërs voegen eraan toe dat eCall een openbare dienst is die het nummer 112 gebruikt en daarom gratis moet zijn voor gebruikers.
De eCall verordening werd in eerste lezing aangenomen met 485 stemmen voor, 151 tegen en 32 onthoudingen. De raad kan het standpunt van het Parlement accepteren of zijn eigen positie aanpassen voor verdere discussie met het Parlement.