De beveiliging van logistieke knooppunten en mainports wordt opgevoerd om internationale drugssmokkel te kunnen aanpakken. Dit jaar komt eenmalig 13 miljoen euro beschikbaar in de vijf grootste logistieke knooppunten.
Tegelijkertijd worden nu plannen uitgewerkt om structureel jaarlijks meer te investeren in maatregelen tegen misbruik van de open economie door de georganiseerde ondermijnende criminaliteit en versterking van de internationale samenwerking tegen drugssmokkel.
In het coalitieakkoord trekt het kabinet voor het tegengaan van georganiseerde ondermijnende criminaliteit jaarlijks extra geld uit, oplopend naar een bedrag van 100 miljoen euro vanaf 2025. Dit komt bovenop de 434 miljoen euro structureel dat eind vorig jaar met Prinsjesdag door het vorige kabinet extra is vrijgemaakt hiervoor.
De eerste 13 miljoen euro worden geïnvesteerd in de Rotterdamse haven, luchthaven Schiphol, het Noordzeekanaalgebied, samenwerkende zeehavens in Zeeland en West-Brabant en de internationale sierteelttransport. Bij deze mainports is volgens landelijke partners, zoals de politie, het OM, Douane, FIOD, Belastingdienst en KMar de problematiek van drugssmokkel groot.
Voor de zeehaven van Rotterdam komt dit jaar 5,1 miljoen euro beschikbaar. De luchthaven Schiphol ontvangt 3,4 miljoen euro voor dit jaar. Zeehavens in Zeeland en West-Brabant krijgen voor hun gezamenlijke plannen 2,5 miljoen euro dit jaar. In het Noordzeekanaalgebied met havens in de regio Amsterdam – IJmuiden wordt 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in 2022. Voor de logistiek vanaf de bloemenveilingen gaat dit jaar een half miljoen euro voor verdere uitwerking van hun plannen voor een meer weerbare sierteeltsector.
Irisscan
Het gaat om eenmalige investeringen die onder meer nodig zijn voor nieuwe technieken, zoals in de beveiligingssystemen met betere camera’s en slimmer controleren bij toegang voor terreinen met bijvoorbeeld een irisscan, stemherkenning en/of gezichtsscan, die komende jaren gebruikt kunnen worden.
Ook wordt er geïnvesteerd in het vergroten van bewustzijn bij medewerkers in de transportwereld op risico’s van ondermijnende praktijken, zoals het herkennen en melden als ze benaderd worden door criminelen. De incidentele middelen dit jaar zijn daarmee voorbereidend op het brede plan met structurele middelen waaraan met partners nog wordt gewerkt.