Het intensievere toezicht met drones op de haven bij Tata Steel door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft niet geleid tot het vastleggen van illegale lozingen door schepen bij het laden en lossen.
Dat schrijft de ILT in een tweede onderzoeksrapport. Naar aanleiding van berichtgeving over mogelijke illegale lozingen van resten van ladingen door schepen die bij Tata Steel hebben gelost, stelde de ILT vorig jaar onderzoek in. Dit onderzoek is in twee delen uitgevoerd. Het eerste deelonderzoek over de constateringen van de afgelopen vijf jaar is vorig jaar zomer gepubliceerd. De conclusie, op basis van analyse van inspectieresultaten, was dat er geen aanwijzingen waren voor structurele lozingen door schepen die bij Tata Steel hebben gelost.
De ILT constateerde bij de voorbereiding van het eerste deelonderzoek wel een toename van schepen die met een vervuild dek wilden vertrekken in de periode 2017-2021. Vanwege die toename heeft de ILT van maart tot en met december 2022 extra drone-toezicht op de haven van Tata Steel uitgevoerd. In dit tweede onderzoeksrapport zijn, net als de vorige keer, ook de bevindingen van de fysieke inspecties en die van de andere toezichthouders rond de haven meegenomen.
Het drone-toezicht is een vorm van preventief toezicht. Het extra toezicht heeft niet geleid tot een toename van het aantal constateringen van lozingen. Mogelijke verklaringen zijn de aanpassingen in de vertrekprocedures van Tata Steel en de vertrekcontroles van het Havenbedrijf Amsterdam. Dit verkleint de kans dat schepen met een onopgeruimd of vervuild dek vertrekken en verkleint de kans op bewuste of onbewuste lozingen in de binnenwateren of op zee.