Om het toenemende geweld tegen personeel van de Nederlandse Spoorwegen te bestrijden, wordt het cameratoezicht in treinen flink uitgebreid. NS verwacht nog dit jaar tussen 2250 en 2300 nieuwe camera’s te introduceren in de treinen. Momenteel is 64 procent van de treinen uitgerust met camera’s. Eind 2023 is dat naar verwachting tussen 70 en 74 procent.
Dat antwoordt staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) op Kamervragen van de VVD over de toename van geweld tegen NS-personeel. Nieuw materieel is standaard uitgerust met camera’s. NS verwacht eind 2026 meer dan 90 procent van de vloot uitgerust te hebben met camera’s. Ook wordt ingezet op meer camera’s op stations. Hoeveel camera’s daarvoor nodig zijn wordt per situatie bekeken door NS, ProRail en gemeenten.
Het is voor het veiligheidspersoneel bij alle vervoerders mogelijk om een bodycam te dragen. Het is aan de vervoerders en het personeel om te bepalen of er behoefte is aan het dragen van een bodycam.
Rijbewijzenregister
Handhavers van de NS met boa-bevoegdheid moeten vanaf het najaar toegang krijgen tot het rijbewijzenregister, zodat zij de identiteit van iemand die geen papieren heeft snel kunnen vaststellen. Uit cijfers van NS blijkt dat van de dertienduizend keer dat de politie werd ingeroepen meer dan de helft voor het vaststellen van de identiteit was.
Door boa’s toegang te geven tot het rijbewijzenregister van de RDW verwacht de staatssecretaris dat de identiteit van overlastplegers sneller is vast te stellen. Invoering kan volgens Heijnen niet eerder, omdat regelgeving moet worden aangepast. Dit proces moet in het najaar zijn afgerond.
Volgens de staatssecretaris doen NS-medewerkers standaard aangifte en zijn er geen signalen dat geen aangifte wordt gedaan omdat de drempel hiertoe te hoog is.