Grote winkelketens en supermarkten moeten werk maken van het handhaven van de anderhalve meter afstand. De FNV roept op tot een ‘anderhalvemeteroffensief’. Zo kunnen beveiligers bij de ingang van winkels klanten op social distancing wijzen.
“Het sluiten van De Bijenkorf in Amsterdam schrikt ons allemaal op. Laat dit ook een moment zijn om zowel werkgevers, werknemers en klanten ervan te doordringen dat de anderhalve meter echt gehandhaafd moet worden”, aldus vakbondsbestuurder Linda Vermeulen.
Wel aansporing, geen handhaving
Werkgevers zijn verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen. Medewerkers van winkels en distributiecentra zien dat allerlei stappen zijn gezet om mensen aan te sporen anderhalve meter afstand te houden, zoals stickers en pijlen. Maar er is ook handhaving nodig, en dat gebeurt al tijden niet of amper, stelt FNV.
Voorbeelden van handhaving zijn volgens FNV een beveiliger bij de ingang die mensen op de anderhalve meter wijst. Of werknemers die vrijgesteld zijn om zowel het winkelend publiek als ook collega’s aan te spreken die zich niet aan de afspraken houden.
Videoanalytics
Ook monitoring van het aantal mensen in winkels is een mogelijkheid. Moderne bewakingscamera’s met intelligente videoanalytics kunnen nauwkeurig in realtime het aantal mensen in een winkel tellen en automatisch een melding genereren zodra het op bepaalde afdelingen te druk wordt.