De Fraudehelpdesk moet van de Autoriteit Persoonsgegevens stoppen met het op grote schaal verzamelen van voorbeelden van phishing en andere vormen van fraude. De organisatie krijgt maandelijks tot honderdduizend phishingmails doorgestuurd, maar die mogen niet meer worden verwerkt. Ook spooknota’s, fraude-sms’jes en frauduleuze websites mogen niet meer worden verzameld, meldt de NOS.
“De Fraudehelpdesk heeft zijn huiswerk niet op orde”, zegt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens tegen de NOS. “Daarom hebben we de Fraudehelpdesk daarvoor geen vergunning verleend.” Die vergunning is nodig omdat de Fraudehelpdesk met strafrechtelijke gegevens werkt. Elk doorgestuurd phishing-mailtje kan informatie over verdachten bevatten.
De Fraudehelpdesk is een onafhankelijke stichting, maar krijgt overheidssubsidie. Ook verwijzen overheidsinstellingen zoals de politie veelvuldig door naar de Fraudehelpdesk voor informatie over phishing en andere fraudevormen. Het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens betekent dat de Fraudehelpdesk minder goed in kaart kan brengen wat voor fraude er plaatsvindt. Mensen kunnen wel nog melding maken van poging tot oplichting, maar kunnen dan alleen globaal aangeven wat er aan de hand is.