Het OM heeft de aanpak van fraude met betaalproducten in 2019 en 2020 ruim weten te verdubbelen. Identiteitsfraude, met name online misbruik van persoonsgegevens en ‘vriend-in-nood-fraude’, nam toe met 50 procent. Strafzaken in online handelsfraude stegen in twee jaar met ruim 20 procent.
Dat blijkt uit de Fraudemonitor over 2019 en 2020, die is opgesteld door het OM. Volgens het OM is het jaar 2020 ‘uitzonderlijk’ te noemen, vanwege de coronacrisis. Dit heeft ook impact gehad op de gevraagde inzet van het OM en de voortgang van opsporingsonderzoeken en strafzittingen. Zo heeft het OM zich met andere opsporingsdiensten en de politie ingezet om nieuwe fraudevormen op te sporen, zoals fraude met mondkapjes, corona(snel)testen en testcertificaten en fraude met financiële steunmaatregelen zoals TVL, NOW en TOZO.
In de Fraudemonitor valt fraudebestrijding uiteen in twee domeinen. Fraude met overheidsgeld wordt verticale fraude genoemd. Fraude waarbij burgers en bedrijven worden benadeeld, wordt gekenschetst als horizontale fraude.
De in- en uitstroom van verticale fraudezaken ligt in 2019 hoger dan in 2018. De instroom van zaken ging van 1135 naar 1220 zaken. De uitstroom van 1326 naar 1377 zaken. In 2020 worden de resultaten beïnvloedt door de coronacrisis en de maatregelen die genomen zijn om het tekort aan zittingscapaciteit op te vangen. De instroom bedroeg 906 zaken en de uitstroom 1140 zaken ten opzichte van 2019.
De trend dat horizontale fraude steeds meer online en digitaal plaatsvindt, is in 2020 versterkt. De toename van het aantal aangiften van online fraude en gedigitaliseerde criminaliteit/cybercrime, is ook zichtbaar in de cijfers van het OM op horizontale fraude.