
De gemeente Amsterdam stopt vanwege de privacywetgeving met ‘slimme’ verkeerslichten. De bescherming van persoonsgegevens loopt gevaar als een verkeerslicht ‘weet’ wie er aan komt rijden.
Ruim een jaar geleden kondigde de gemeente aan dat elk verkeerslicht in Amsterdam straks een ‘intelligent verkeerslicht’ zou zijn, meldt AT5. Het idee was dat die verkeerslichten het verkeer konden herkennen door te communiceren via apps. Bepaalde groepen zouden dan snel groen licht krijgen zoals fietsers of zware vrachtauto’s.
In de praktijk blijft het echter bij een proef op twee kruispunten. Amsterdam ziet nu af van de ‘slimme’ verkeerslichten. De gemeente wijst er op dat de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen heeft geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichten.
Volledige ritten in kaart
Volgens de AP maken de bedoelde verkeerslichten dikwijls zonder dat mensen dat merken contact met apps op mobiele telefoons van weggebruikers. Zo zouden de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen kunnen verzamelen. Het zou mogelijk zijn om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid.
Omdat wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten weten waar de verkeerslichten staan, kunnen zij volgens de AP weggebruikers volgen.