Drugscriminelen infiltreren op grote schaal in internationale rederijen die containers vervoeren van en naar de haven van Rotterdam. Zij plaatsen handlangers op belangrijke posities in de rederijen, waardoor grootschalige drugssmokkel mogelijk wordt.
Volgens de Zeehavenpolitie gaat het vooral om rederijen die containers vervoeren vanuit Zuid-Amerika, zoals MSC, Maersk, Hapag-Lloyd en CMA CGM. Dat zegt districtschef Jan Janse van de Zeehavenpolitie in een interview met NRC.
De handlangers zorgen ervoor dat ‘uithalers’ drugs ongemerkt uit de containers halen, in opdracht van drugssmokkelaars. Daarna worden de drugs de haven uit gereden, waarbij hekken, toegangspoorten en camera’s worden omzeild. Volgens politiechef Janse gebeurt dat massaal, bijvoorbeeld door handlangers die zich in een lege container het haventerrein op laten smokkelen.
Hotel
Vervolgens wachten ze in een andere container die als ‘hotel’ fungeert, tot de verwachte lading per boot arriveert. Dan worden de drugs uit het schip gehaald en in een container geladen die al door een – corrupte – douanier is vrijgegeven voor vertrek. Voor al die stappen geldt dat mensen binnen de rederij die mogelijk maken.
Als distributieland speelt Nederland een grote rol in de Europese cocaïnehandel, aldus de NOS. Vorig jaar werd een record van ruim veertigduizend kilogram cocaïne in beslag genomen door het Hit And Run Cargo-team (HARC) van de politie, douane en FIOD.