Politieke partijen gebruiken steeds vaker persoonsgegevens, of huren hiervoor bedrijven in, om zo gericht mogelijk (potentiële) leden te bereiken. Zij moeten zich hierbij wel aan de privacyregels houden.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft daarom een handleiding gepubliceerd over privacy bij verkiezingscampagnes. In de Handleiding privacy verkiezingscampagnes staan zeven aandachtspunten voor politieke partijen. Het belangrijkste is dat het om de verwerking van zogeheten bijzondere persoonsgegevens gaat, waarvoor speciale regels gelden.
Het lidmaatschap van een politieke partij is een gegeven over de politieke opvatting van een persoon. En dat is volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een bijzonder persoonsgegeven. Het is in principe verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken. Tenzij er een wettelijke uitzondering is. Een belangrijk verschil in de AVG is of een politieke partij de verkiezingscampagne richt op leden van de partij of (ook) op potentiële nieuwe kiezers.
Bij bestaande leden mogen politieke partijen die informeren over de verkiezingen. In de AVG staat een uitzondering op het verwerkingsverbod voor bijzondere persoonsgegevens om communicatie naar bestaande leden mogelijk te maken. Bij niet-leden zijn de regels anders. Ook hierbij kan het gaan om gegevens over de politieke opvattingen van mensen, dus om bijzondere persoonsgegevens. Maar de wettelijke uitzondering voor communicatie met leden is dan niet van toepassing.