In hoeverre bestaat het risico dat (drugs)criminaliteit zich verplaatst naar andere havens als de controles in de havens van Rotterdam en Antwerpen worden opgevoerd? Daarover wil het CDA opheldering van de minister van Justitie en Veiligheid en staatssecretaris van Financiën.
De havens in Noord-Nederland zouden te maken kunnen krijgen met een snelle toename van de drugscriminaliteit, als de haven van Rotterdam overstapt op zwaardere controles, meldt het Dagblad van het Noorden. “Herkent u het oordeel van het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap dat de controle in havens in Noord-Nederland redelijk gering, zo niet ondermaats is en dat politie en handhavingsorganisaties als douane en Marechaussee weinig zicht hebben op georganiseerde misdaad op locaties aan zee aldaar?’, vragen de Kamerleden Van Dijk en Slootweg (beiden CDA).
Het CDA wil verder weten of er cijfers beschikbaar zijn over de aantallen onderschepte drugs bij de havens in Noord-Nederland, of de georganiseerde (drugs)criminaliteit in en rondom deze havens toeneemt en of de politie en handhavingsorganisaties als douane en Marechaussee voldoende in staat zijn om hierop te anticiperen.
Risicolanden
Ook vragen de Kamerleden de bewindslieden naar de mogelijkheid en wenselijkheid om buiten de havens van Rotterdam en Antwerpen ook bij andere havens in Nederland, waaronder die in Noord-Nederland, een 100 procent-controle in te voeren op bepaalde categorieën producten uit risicolanden.
Tot slot wil het CDA weten hoe de 24 miljoen euro die eind 2021 door de vorige minister van Justitie en Veiligheid beschikbaar is gesteld ter voorkoming van misbruik van infrastructuur door criminelen voor drugshandel besteed gaat worden. “Zullen deze middelen ook worden ingezet voor een betere controle en handhaving bij de havens in Noord-Nederland? Waarvoor zullen deze middelen concreet worden ingezet bij die locaties?”