Het aantal koperdiefstallen op het spoor in Nederland is flink gedaald. In de eerste helft van dit jaar deden zich 54 gevallen voor, tegenover 127 in de eerste helft van vorig jaar. Dat is een daling van 57 procent. Spoorbeheerder Prorail maakte dit woensdag bekend.
Prorail zegt dat de maatregelen tegen het stelen van koper hun vruchten afwerpen en dat ermee wordt doorgegaan. De diefstal op het spoor leidt tot risico’s voor het treinverkeer en tot vertraging voor reizigers. Om iets tegen het verschijnsel te doen zijn nachtelijke controles met onder meer beveiligers ingevoerd. Verder zijn camera’s op meerdere plekken langs het spoor geïnstalleerd om de dieven op heterdaad te kunnen betrappen en zijn hekken geplaatst. Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden. Maar waar het kan, wordt het vervangen door aluminium. Dat is veel minder waard.
De spoorbeheerder heeft veel koper bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst kan worden bepaald. In samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie en de metaalbranche is begonnen met de wettelijke identificatieplicht bij de inkoop van koper. Bovendien wordt vaak harder gestraft als de gevolgen voor het treinverkeer ingrijpender zijn, aldus Prorail.
De afgelopen jaren was al sprake van een daling van de koperdiefstallen op het spoor, afgezien van een lichte stijging vorig jaar.