De gemeente Lelystad maakt sinds kort gebruik van gezichtsscanners bij de balies van Burgerzaken. Met de scanners moeten reisdocumenten, id-kaarten en rijbewijzen worden gecontroleerd op echtheid. De gemeente zegt op die manier het misbruik van persoonsgegevens sneller te kunnen opsporen en identiteitsfraude te voorkomen.
Inwoners die een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen bij Burgerzaken, krijgen een gezichtsscan. Deze wordt vergeleken met de foto op het huidige identiteitsdocument. Veranderingen van uiterlijke kenmerken, zoals kapsel of gezichtsbeharing, hebben geen invloed op de identificatie. Met de document- en gezichtsscanners weet de gemeente dat de persoon aan de balie en het getoonde identiteitsdocument bij elkaar horen.
Om misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude tegen te gaan, wordt al sinds enige jaren gewerkt met documentscanners. Deze scannen identiteitsdocumenten op echtheidskenmerken, zoals ultraviolet fluorescerend beeld of een chip. Daar zijn sinds kort de gezichtsscanners bij gekomen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen (BRP). Deze worden gedeeld met andere overheidsinstanties. Een zorgvuldige controle van identiteitsdocumenten is hierbij belangrijk. De gegevens die de gemeente uitleest uit de document- en gezichtsscans, worden versleuteld zichtbaar in een ‘scandossier’. Dit scandossier wordt niet bewaard en gedeeld met andere instanties, tenzij er een vermoeden is van fraude, aldus de gemeente. In dat geval gebruikt de gemeente het scandossier als bewijsstuk bij de aangifte van identiteitsfraude. Alleen Burgerzaken kan het scandossier ontsleutelen met een speciale decryptiesleutel. Deze manier van werken voldoet aan de AVG en de privacy van inwoners zou zijn gewaarborgd.
Binnenkort komen er nog drie gezichtsscanners bij in Leystad. Ook worden de medewerkers van Burgerzaken getraind en volgen ze opleidingen voor het herkennen van misbruik van persoonsgegevens.
Klik hier voor meer informatie.