Het risico om slachtoffer te worden van autodiefstal is de afgelopen vijftien jaar flink afgenomen. Door het verplicht stellen van een startonderbreker is de kans dat het voertuig wordt gestolen verminderd van één op de tweehonderd in 1998 naar één op de vijfhonderd nu, meldt De Telegraaf.
De misdaadeconomen Jan van Ours en Ben Vollaard van de Universiteit van Tilburg deed de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek naar de gevolgen van deze vorm van diefstalbeveiliging in Nederland, waarvan de resultaten later deze week openbaar worden gemaakt. “Sinds 1998 is iedere in de Europese Unie nieuw verkochte personenauto verplicht uitgerust met een elektronische startonderbreker. Daardoor is het totale wagenpark in Nederland dat voorzien is van dit preventieve middel gestegen van vrijwel nul procent in de eerste helft van de jaren negentig tot circa 95 procent nu”, zegt Vollaard in De Telegraaf. “Mede hierdoor zijn gelegenheidsdieven uitgeschakeld en kunnen alleen gespecialiseerde criminelen nog toeslaan.”
Het onderzoek laat zien dat het voorschrijven van een eenvoudige maatregel de criminaliteit echt aanpakt en zichzelf terugbetaalt. “Een onderbreker kost circa vijftig euro per auto en de baten blijken minstens drie keer zo hoog als de kosten van het inbouwen van de diefstalbeveiliging”, stelt Van Ours. “Het bewijst dat overheidsbemoeienis in deze een essentiële rol speelt, want uit eerder onderzoek blijkt dat mensen zelf onvoldoende anticiperen op het diefstalrisico.”
Het effect van de startonderbreker is het grootst voor relatief kleine en goedkope auto’s zoals de Renault Twingo en de Honda Civic. Vollaard: “Het gaat daarbij om een daling in het diefstalrisico van meer dan 70 procent. Het autodiefstalrisico in dit segment is door de startonderbreker tot bijna nihil gereduceerd. Bij relatief diefstalgevoelige auto’s, zoals de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie, is de daling niet meer dan 20 procent. Dat heeft alles te maken met de focus van de professionele dader die zich vooral op dit segment richt.”
In 1998 werden jaarlijks 23.605 auto’s gestolen op een wagenpark van 5.931.000 en dat waren er vorig jaar nog maar 11.376 op een totaal van ruim 7,8 miljoen voertuigen.