De Nederlandse retailers hebben het afgelopen jaar 1,8 miljard euro verloren door diefstallen. Daarmee heeft Nederland de hoogste winkelcriminaliteit van West-Europa na Spanje en dat voelt de Nederlandse consument in zijn portemonnee. De Nederlandse retailers rekenen de consument 139 euro extra aan om de kosten van gestolen spullen te compenseren. Dat blijkt uit de studie ‘Retail Security in Europe’ in opdracht van Checkpoint Systems, wereldleider in dervingpreventie voor de retail.
Winkeldiefstal blijft in de meeste West-Europese landen status quo of daalt licht. Ook in Nederland. Maar als we de verliezen bij Nederlandse retailers optellen bij wat ze verliezen via diefstal door personeel, fraude door leveranciers, maar ook de georganiseerde winkelcriminaliteit zoals rondtrekkende bendes, zien ze 1,8 miljard euro van hun jaarlijkse omzet in rook opgaan. Opgeteld met de investeringen van ruim 600 miljoen euro om winkelcriminaliteit te bestrijden, brengt dat de totale kosten van winkelcriminaliteit voor de Nederlandse retail op 2,4 miljard euro of 1,9 procent van hun jaarlijkse omzet.
Dat blijkt uit het rapport ‘Retail Security in Europe’ dat uitgevoerd werd door Crime&Tech, een spin-off bedrijf van de Università Cattolica del Sacro Cuore van Milaan. Onderzoekers analyseerden daarbij de cijfers over winkeldiefstal van ruim 3500 winkels in Europa.
Pjotr van Wuyckhuyse van Checkpoint Systems: “Winkelcriminaliteit blijft een grote impact hebben op de omzet van de Nederlandse retailers. De toenemende verliezen door georganiseerde misdaad verdienen daarbij extra aandacht. Maar beveiliging om diefstal onder controle te krijgen mag geen doel op zich zijn. De nieuwste beveiligingstechnologieën moeten retailers helpen om meer te verkopen en tegelijkertijd de verliezen onder controle te krijgen. De winkelervaring van consumenten wordt namelijk steeds belangrijker.”
Spanje is Europees kampioen winkelcriminaliteit. Retailers verliezen er door winkelcriminaliteit 2 procent van hun jaarlijkse omzet. Nederland en België delen de tweede plaats, met een kostenplaatje van 1,9 procent van de jaarlijkse omzet. Frankrijk (1,7 procent), het Verenigd Koninkrijk (1,1 procent) en Duitsland (1,0 procent) doen het beduidend beter dan Nederland.
Van Wuyckhuyse: “De hoge winkelcriminaliteit in ons land, met als koplopers de provincies Flevoland, Noord-Holland en Groningen, zorgt ervoor dat elke Nederlander per jaar 139 euro extra betaalt in de winkel. Dat is 50 euro meer dan de gemiddelde Europeaan.”
Niet alle retailers hebben evenveel last van winkelcriminaliteit in Europa. Supermarkten lijden de grootste verliezen. Zij verliezen 2,6 procent van hun jaarlijkse omzet. In Nederland ligt dat percentage met 2,4 procent iets lager dan het Europese gemiddelde. Dat is wel nog steeds gelijk aan een verlies van ruim 1,4 miljard euro per jaar. Doe-het-zelfzaken en kledingwinkels zijn twee andere populaire doelwitten. Zij verliezen respectievelijk 67 miljoen euro en 54 miljoen euro per jaar aan winkelcriminaliteit.
Maar supermarkten in Nederland hebben nog ruimte om het verlies door winkelcriminaliteit op hun omzet te verkleinen. Zij investeren namelijk het minst van alle retailers in beveiliging: 0,4 procent van hun omzet. Het gemiddelde in de Nederlandse retail ligt op 0,6 procent van de jaarlijkse omzet, goed voor een bedrag van ruim 600 miljoen euro.