‘Nederlanders beschermen zich te weinig tegen cybercrime’

Nederlanders doen nog altijd te weinig om zich te beschermen tegen cybercriminaliteit. Dat blijkt uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2018, een trendonderzoek in opdracht van de NCTV en het initiatief Alert Online.

Tal van publiekscampagnes ten spijt, doet meer dan de helft van de internetgebruikers niets om zich te beschermen. Vorig jaar werd een op de tien gebruikers het slachtoffer van cybercriminaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat 44 procent van alle Nederlanders zich zorgen maakt over cybercrime en dan vooral over identiteitsfraude. 43 procent heeft antivirussoftware geïnstalleerd, terwijl een derde in de loop der jaren wachtwoorden complexer heeft gemaakt. Nederlanders hebben niet de wil om hun online veiligheid te verbeteren: bijna vier op de tien willen dit niet. Bijna driekwart (71 procent) acht zichzelf hier trouwens wel verantwoordelijk voor, zo blijkt uit het onderzoek.

De drie meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit zijn een poging tot phishing (56 procent), benaderd worden met een socialmediabericht met de vraag om een onbekende link aan te klikken (37 procent), het ontvangen van een zakelijke uitnodiging via social media en malware (beide 20 procent). De grootste risico’s worden door Nederlanders gezien in het openen van een (foute) hyperlink of bijlage in een e-mail, het downloaden van bestanden op internet en het gebruikmaken van een openbare computer.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid trekt dit jaar 30 miljoen euro extra uit voor de bestrijding van de digitale criminaliteit. Hij zegt in het AD dat hij zich zorgen maakt over het gebrek aan bewustzijn. “Mensen hebben voor hun huis dievenklauwen, dubbele sloten en alarmen. Maar digitaal gezien, zetten ze de achterdeur open.”

Erik Jan Koedijk, voorzitter van de Raad van Advies van Alert Online: “Er liggen veel nieuwe vormen van cybercriminaliteit op de loer. Denk aan de steeds populairder wordende apparaten en apps die via internet met elkaar communiceren zoals smart televisies, slimme lampen, camera’s en thermostaten. Hier zijn nog veel gaten in de beveiliging doordat deze apparaten vaak nog de makkelijk te raden wachtwoorden vanuit de fabriek hebben. De wachtwoorden zijn niet uniek en je vindt ze vaak op het internet terug. Uit ons onderzoek blijkt dat nog niet eens de helft van de Nederlanders zo’n wachtwoord aanpast.”

Het verbeteren van het cybersecuritybewustzijn van Nederlanders staat centraal tijdens de Europese Maand van de cyberveiligheid. Deze maand wordt door het initiatief Alert Online en andere partijen aangegrepen om aandacht te vragen voor veilig online gedrag. Op 15 oktober start een voorlichtingscampagne om Nederlanders te wijzen op de risico’s in hun online handelen en hoe zij internetcriminaliteit kunnen voorkomen.