De handreikingen ‘Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen’ zijn opnieuw beoordeeld. Volgens het netwerk mobiliteit & transport van het Platform Risicodeskundigheid zijn de opzet en indeling nog actueel. Om de handreikingen goed te laten aansluiten op de VRKI 2.0, is een wijziging doorgevoerd in de RE-maatregelen (reactie/alarmopvolging).
Met de handreikingen kunnen verzekeraars en mobiliteits-, transport- en logistieke bedrijven hun risicoklasse bepalen. In de VRKI 2.0 is het mogelijk om alarmopvolging op niveau RE3 als RE2 uit te voeren, mits het een geverifieerde melding is met Prio 1 opvolging door de politie. Deze mogelijkheid is nu ook opgenomen in beide handreikingen. Paragraaf 4.6 en de het laatste blokje in de matrix in paragraaf 5 zijn daarop aangepast.
Criminele bendes
Auto-, transport- en logistieke bedrijven en hun verzekeraars worden vaak geconfronteerd met criminaliteit op buitenterreinen. Zo betreden zwaar georganiseerde criminele bendes ’s nachts de terreinen om auto’s en kostbare onderdelen te stelen. Zij zijn uit op velgen, banden, airbags, werktuigen, navigatiesystemen en xenonverlichting. Diefstal en schade heeft vaak grote impact op de betreffende ondernemers.
De handreikingen zijn in 2019 voor wat betreft de gebruikte terminologie in lijn gebracht met de Verbeterde Risicoklassenindeling van het CCV, de VRKI 2.0.
Klik hier voor meer informatie.