De nieuwe Taskforce ‘Onze hulpverleners veilig’ gaat geweld en mishandeling van hulpverleners terugdringen. De politie, gemeenten als werkgever van boa’s, brandweer, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het OM en de wetenschap werken hierbij samen.
De maatschappij lijkt vaak weg te kijken van mensen die verbaal en fysiek agressief zijn tegen publieke professionals. De taskforce wil dat hulpverleners hun werk veilig kunnen doen. Onder meer door nog duidelijker te communiceren wat hulpverleners doen, waarom ze dat doen en mogen doen, en wat rechten en plichten van burgers zijn.
De werkgevers hebben een verantwoordelijkheid voor een veilige werkomgeving zodat hulpverleners zich gehoord, begrepen, gesteund en geholpen voelen. Agressie en geweld horen niet bij het werk. De taskforce wil goede ervaringen van politie, boa’s en brandweer met opleidingen, training en coaching in kaart brengen en werkgevers helpen om hun medewerkers beter voorbereid de straat op te laten gaan.
Aangifte
Ook kan de meldings- en aangiftebereidheid bij hulpverleners omhoog. Geweld moet altijd worden gemeld en dit moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Belangrijk daarbij is ook dat de opvang en nazorg van slachtoffers en het thuisfront goed zijn geregeld. Die zorgplicht na een incident moet vanzelfsprekend zijn.
Om geweld te voorkomen richt de Taskforce zich op omstanders en mensen in de directe omgeving van potentiële daders.