
Toen de 112-alarmcentrale tijdens storm Eunice overbelast raakte door het grote aantal telefoontjes, duurde het bijna anderhalf uur voordat een belangrijke NL-Alert werd verstuurd. Al die tijd was de alarmcentrale vrijwel onbereikbaar.
“Tot (meer) slachtoffers heeft dat waarschijnlijk niet geleid. Maar het is wel aannemelijk dat mensen gezondheidsschade hebben opgelopen”, meldt RTV Utrecht op basis van een rapport van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV).
De storm richtte in februari landelijk grote schade aan. Op het hoogtepunt probeerden veel mensen de 112-meldkamer te bereiken, maar die raakte rond 15.45 uur overbelast. Daardoor konden sommige bellers het alarmnummer niet bereiken. Vlak na 16.00 uur wilde de landelijke 112-centrale dat er een NL-Alert verstuurd zou worden met de oproep om het alarmnummer alleen te bellen bij levensbedreigende situaties.
Maar om die NL-Alert te versturen, was goedkeuring nodig van het Nationaal Crisiscentrum en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Die kwam rond 17.00 uur. Toen duurde het nog eens twaalf minuten voordat de NL-Alert daadwerkelijk werd verstuurd. Met het beoogde effect, want daarna nam het aantal 112-oproepen snel af en daarmee ook de overbelasting van de meldkamer.
Het NIPV, dat het rapport schreef in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid, raadt aan om te onderzoeken hoe in de toekomst een NL-Alert sneller kan worden verstuurd.