Na maanden van onderhandelen is de datadeal tussen de VS en de EU, waarmee Amerikaanse bedrijven data van Europese burgers mogen verwerken, in werking getreden. De datadeal, het zogenaamde Privacy Shield, houdt in dat zo’n vierduizend Amerikaanse bedrijven alleen gegevens van Europese internetgebruikers mogen verwerken en opslaan als ze schriftelijk aantonen dat ze de privacy van Europese burgers waarborgen.
Met de datadeal mogen Amerikaanse bedrijven, zoals Google, Facebook en Microsoft, data van Europeanen blijven verwerken. Te denken valt aan bijvoorbeeld e-mailadressen, foto’s en zoekopdrachten. Het Privacy Shield stond de afgelopen tijd onder druk. Privacywaakhonden vonden de deal niet sterk genoeg: er waren te weinig zekerheden dat data van Europese burgers niet onderworpen zal worden aan de willekeurige massasurveillance van de Amerikaanse geheime dienst NSA. Ook de onafhankelijk van de Amerikaanse ombudsman, waar mensen terecht kunnen als zij een klacht hebben over hoe er bijvoorbeeld met hun Facebookgegevens wordt omgegaan, werd in twijfel getrokken.
Volgens de Europese Commissie zijn deze punten in de nieuwe versie van het Privacy Shield verbeterd. “De Commissie en VS hebben een overeenkomst bereikt over verduidelijkingen rondom het in bulk verzamelen van gegevens en het versterken van het mechanisme van de Ombudsman”, schrijft de Europese Commissie. Zo moet de VS voortaan filters gaan inzetten om data te verzamelen, en mag het alleen informatie verzamelen die strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld in ‘de strijd tegen terrorisme’.