MKB-Nederland is in samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie de campagne ‘Veilig zakelijk internetten’ gestart. Deze helpt ondernemers zich beter te wapenen tegen cybercrime. Bedrijven zijn het grootste slachtoffer van deze vorm van criminaliteit, die de economie op jaarbasis circa 8,8 miljard kost. Driekwart daarvan komt voor rekening van het bedrijfsleven. Dat bedrag moet drastisch omlaag, vindt de ondernemersorganisatie.
“Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn”, zegt directeur Visser van MKB-Nederland. “Of ze weten nog niet hoe ze zich het beste kunnen wapenen, en waartegen dan precies. Terwijl het vaak ook om vrij eenvoudige maatregelen gaat. Met deze campagne, een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten, willen we ondernemers daarbij gericht ondersteunen.”
De campagne Veilig zakelijk internetten kent twee onderdelen. Ondernemers krijgen de mogelijkheid om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Met deze ‘vulnaribilityscan’ legt een hacker kwetsbare plekken in de IT-omgeving van het bedrijf bloot. De ondernemer ontvangt een rapportage van de bevindingen en waar nodig hulp om de situatie te verbeteren.
Vanaf oktober trekt een promotieteam met een speciale campagnebus het land in om met lokale ondernemers, bestuurders en media te praten over betere beveiliging van bedrijven tegen cybercriminaliteit. Veiligheidsadvies, scans en workshops maken onderdeel uit van het programma, dat in samenwerking met de Regionale Platforms Criminaliteitsbestrijding wordt georganiseerd.
Ondernemers die de veiligheid van hun digitale bedrijfssystemen willen laten testen, kunnen zich aanmelden op de campagnesite www.veiligzakelijkinternetten.nl.