In onderzoeken naar de grote storing bij KPN eind juni 2019 wordt onvoldoende stilgestaan bij de afhankelijkheid van het 112-alarmeringssysteem van één provider en de onwenselijke kwetsbaarheid die dat oplevert.
Ook ontbreekt een kritische analyse van de 112-keten als geheel, terwijl de storing net als eerdere storingen in 2015 en 2017 laat zien dat een storing in een onderdeel van de keten effect heeft op het geheel.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid zet daarom vraagtekens bij het lerend vermogen van de betrokken organisaties.
Door de storing was het alarmnummer ruim drie uur nagenoeg onbereikbaar. Drie inspectiediensten deden afzonderlijk onderzoek naar de (technische) oorzaken van de storing bij KPN, de bereikbaarheid van de hulpdiensten en de knelpunten bij de hulpverlenende instanties.
Geen eigen onderzoek
In een brief aan de minister van Justitie en Veiligheid geeft de Onderzoeksraad zijn visie op deze onderzoeken. De Onderzoeksraad heeft geen eigen onderzoek gestart, in afwachting van de uitkomsten van de onderzoeken door de verschillende inspecties.
Op 25 juni 2020 zijn de drie inspectierapporten aangeboden aan de Tweede Kamer, waarna de Onderzoeksraad deze rapporten ook heeft geanalyseerd.
De Onderzoeksraad hoopt met het aanreiken van de aanvullende aandachtspunten bij te dragen aan de effectiviteit van de door de minister te nemen maatregelen.