Met de lancering van een bioscoopspot, een poster en een mobiele website geeft minister Opstelten in de Escape in Amsterdam de aftrap voor de campagne: ‘Ben jij het waard om beroofd te worden?’ Dit doet hij samen met algemeen directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Doel van de campagne is jongeren te laten zien wat ze zelf kunnen doen om de kans om slachtoffer te worden van een straatroof of diefstal te verkleinen.
In veruit het grootste deel van de straatroven of diefstallen in horecagebieden wordt een telefoon of tas buitgemaakt. De campagne ‘Ben jij het waard om beroofd te worden’ moet jongeren bewust maken van de waarde van deze spullen. De campagne is onderdeel van een pakket maatregelen om het aantal straatroven, overvallen en diefstallen in horecagebieden terug te dringen. Daarvoor werken het ministerie en KHN samen met de lokale politie en de gemeenten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de intensivering van het toezicht, de verbetering van de straatverlichting, het stimuleren van horecabezoekers om bij het afrekenen gebruik te maken van hun pinpas en het uitnodigen van horecapersoneel om deel te nemen aan overvaltrainingen.