De politie heeft dit jaar tot dusver tweehonderd malafide webshops gesloten. Dat heeft Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie, zaterdag gezegd in het programma Radar op NPO Radio 1. Volgens hem is het aantal aangiftes over online oplichting met 7 procent toegenomen tot een totaal van 47.000.
Waarom het aantal aangiftes is toegenomen, kan Van der Linden nog niet zeggen. Wel valt het hem op dat oplichters steeds beter echte webshops namaken, waardoor mensen veronderstellen dat ze zakendoen met een bekend merk. “Bedrijfsnamen als Coolblue, KPN, Tele2 en Kijkshop worden hiervoor misbruikt. Er wordt -actie, -deals, -uitverkoop, -shop of -nederland aan de link toegevoegd, waardoor de consument denkt dat de website echt is.”
Een andere truc die oplichters steeds vaker toepassen zit in de betaalmogelijkheden. “In een normale webshop kun je met bijvoorbeeld iDeal of een creditcard betalen. Krijg je pas na je bestelling in de mail een betaalverzoek, dan is het vaak niet pluis. Voor webshops is dit een zeer ongebruikelijke manier van werken.”
Door een wetswijziging kan de politie sinds 1 maart 2019 beter ingrijpen tegen online oplichting. “Er hoeft geen valsheid meer bewezen te worden zoals voorheen wel het geval was. Nu hoeven de politie en het Openbaar Ministerie alleen aan te tonen dat de betrokkene een beroep of gewoonte maakt van het opzettelijk niet leveren van goederen met gebruik van internet. Dit dicht het gat waar we eerst niet tegen op konden treden.”