Inwoners uit meerdere steden konden tussen september en december geluidsoverlast melden bij de virtuele agent Wout. Ook konden er vanuit het hele land meldingen worden gedaan van gijzelsoftware en helpdeskfraude. Volgens de politie heeft de proefperiode aangetoond dat de inzet van de techniek achter de chatbot kansrijk is.
Virtuele agent Wout is een zogeheten chatbot die op kunstmatige intelligentie werkt. Wout was op diverse plekken in het land actief (Hengelo, Zwolle, Den Haag, Rotterdam-IJsselmonde, Maastricht). Voor cybercrime was dat het hele land. Er zijn 2978 conversaties met Wout geregistreerd. Hiervan gingen 2310 over geluidsoverlast en 668 over cybercrime. Wout handelde 443 meldingen zelfstandig af (234 geluidsoverlast en 209 cybercrime) en 318 chats van geluidsoverlast kwamen via Wout uiteindelijk bij een politiemedewerker terecht (live chat).
Bij de meeste meldingen van geluidsoverlast, zoals harde muziek, kon de politie meteen actie ondernemen. Waar het niet ging om acute overlast, zijn die meldingen overgedragen aan gemeenten en woningbouwverenigingen. Ongeveer de helft van de meldingen van geluidsoverlast is doorgezet naar een politieagent (live chat). De helft van de burgers vond dit prettig.
Ook wat betreft cybercrime heeft Wout het goed gedaan. Er kwamen meldingen binnen van slachtoffers van ransomware, phishing en phishing via SMS. Het cybercrimeteam heeft deze mensen teruggebeld om ze te helpen bij het ontgrendelen van hun computer. Opvallend was dat mensen de chatbot ook benaderden met vragen over verkopers aan de deur.
De politie heeft de gebruikers van Wout gevraagd wat zij van Wout vinden. Hieruit blijkt dat gebruikers Wout gemiddeld met een 7,3 waarderen. 85 procent van de mensen die een melding van geluidsoverlast deden, gaf in het onderzoek aan dat zij Wout vaker willen gebruiken. Bij cybercrime melders lag dit aantal zelfs nog hoger, namelijk 91 procent. Ruim 74 procent vindt dat virtuele agent Wout de drempel verlaagt om te melden.
De resultaten van de proef worden voorgelegd aan de korpsleiding. Deze beslist of Wout verder doorontwikkeld zal worden om uiteindelijk als volwaardig dienstverleningskanaal ingezet te worden. Mocht hiertoe worden besloten, dan zal een aanbestedingstraject volgen.
Klik hier voor meer informatie.