De politie in Zeeland-West-Brabant heeft de afgelopen dagen tenminste twee aangiftes ontvangen van mensen die aan de deur slachtoffer zijn geworden van cybercriminelen. Die wisten als ‘pakketbezorger’ de betaalpas en pincode van slachtoffers te ontfutselen.
Volgens de politie is deze wijze van oplichting op meerdere plekken voorgekomen. Over het algemeen krijgen de slachtoffers eerst een telefoontje van een persoon die vertelt dat er een pakje voor hen klaar ligt op een Postagentschap in de buurt. Daarbij wordt verteld dat het pakje tegen een laag bedrag kan worden bezorgd. In beide gevallen stemden de slachtoffers hier mee in.
Binnen een kwartier verscheen er iemand aan de deur met een pakje. Voor de ‘bezorgkosten’ kan vervolgens alleen met pin worden betaald en de bezorger haalt een pinautomaat tevoorschijn. Nadat het slachtoffer zijn pincode heeft ingevuld, blijkt de transactie niet te werken. Hierop pakt de dader de pinpas uit handen van het slachtoffer en scant deze opnieuw. Nu lukt de transactie zogenaamd wel.
Duizenden euro’s
Ondertussen heeft de oplichter de pinpas echter snel verwisseld. Op dat moment is hij dus in het bezit van zowel de pinpas als ook de pincode die het slachtoffer daarvoor heeft ingevuld. Bij een van de slachtoffers werd vervolgens enkele duizenden euro’s van de rekening gepind voor dat de oplichting werd ontdekt.