Toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt dat nieuwe auto’s met een internetverbinding veel data over gebruikers verzamelen. De AP waarschuwt voor de mogelijkheden van zowel nieuwe auto’s, als ook motoren, scooters en fietsen. De voertuigen verzamelen data, zoals waar de eigenaar is geweest en de rijstijl.
Die data worden anoniem gemaakt, toch is volgens AP te herleiden over wie die gegevens gaan. Een handleiding van AP maakt consumenten wegwijs, meldt RTL Nieuws. “Uit locatiegegevens is bijvoorbeeld af te leiden hoe vaak iemand naar de dokter gaat, de sportschool bezoekt of juist een snackbar en hoe laat iemand thuiskomt van werk”, stelt AP. “Maar ook of iemand naar een verslavingskliniek rijdt, een familielid bezoekt in de gevangenis of de auto elke week parkeert bij een kerk, moskee of synagoge.”
Hoewel bedrijven aan strenge eisen worden gehouden, is het volgens AP toch raadzaam om als consument een aantal stappen te nemen. Zo is in veel slimme auto’s in te stellen welke data worden verzameld, bewaard en verstuurd. Ook wordt de consument geadviseerd om aan de autoverkoper of leasemaatschappij te vragen welke data de auto precies verzamelt en deelt.
Autoverkopers en leasemaatschappijen zijn bij wet verplicht om duidelijk te zijn over die datadeling. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, concludeerde onlangs het Financieele Dagblad onlangs. Sommige leasemaatschappijen koppelen de datadeling van slimme auto’s standaard aan de fabrikant.