Met een harde aanpak is spoorbeheerder ProRail er naar eigen zeggen in geslaagd het aantal koperdiefstallen in het eerste kwartaal terug te brengen met 59 procent. Bovendien zijn de diefstallen minder ernstig, waardoor treinvertragingen worden beperkt van 3,8 naar 3 uur per incident.
Het eerste kwartaal werd ‘slechts’ vijftig keer koper gestolen van de spoorwegen. Het eerste kwartaal van 2012 gebeurde dat nog 122 keer. Naast hogere hekken en camera’s zet ProRail zogenoemde Spoorcommando’s in tegen de koperdiefstallen. Dit zijn speciaal getrainde opsporingsambtenaren die ’s nachts met nachtkijkers, infraroodcamera’s, camouflagenetten, bivakmutsen en handboeien op koperdieven jagen. Ook worden particuliere hondengeleiders ingezet.
Andere maatregelen die dieven afschrikken zijn toepassing van synthetisch DNA en vervanging van koper door moeilijker te verhandelen aluminium. Ook vanuit de overheid wordt deze vorm van criminaliteit tegen gegaan. Onder andere met de actie Koperslag. Hierdoor daalde het aantal diefstallen al van 515 in 2011 tot 366 in 2012.
In België stijgt het aantal koperdiefstallen daarentegen nog steeds, ondanks het feit dat ook daar maatregelen worden getroffen. In België zijn de daders vooral georganiseerde bendes uit Oost-Europa, terwijl het in Nederland veelal amateurs zijn die met een klein stuk koper van een paar euro tevreden zijn.